اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

مسابقه سرعت بین  هواپیما ، اتومبیل و موتور سیکلت در شیراز

معاون سازمان محیط زیست گفت: از سال ۹۵ فقط موتورسیکلت های انژکتوری شماره گذاری می شود و خودرو های دیزلی از سال ۹۴ ملزم به نصب فیلتر دوده هستند.

به گزارش خبرنگارمهر، سعید متصدی در پنل تخصصی همایش ملی روز هوای پاک که ۲۸ دی ماه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه ۸ کلان شهر کشور درگیر مشکل آلودگی هوا و ۲۳ استان درگیر معضل ناشی از گرد و غبار است، اظهار کرد: مهمترین آلاینده در کشور ذرات معلق ۲.۵ میکرون و ترکیبات سرطانزا است.

وی ادامه داد : ذرات معلق ۲.۵ میکرون می توانند وارد جریان خون شوند و منجر به افزایش کلسترول خون می شوند و تحقیقات نشان می دهد بدن هیچ مکانیسمی دفاعی برای دفاع در برابر ذرات ۲.۵ میکرون ندارد.

متصدی تصریح کرد: طبق گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، دود دیزل و ترکیبات آلودگی هوا سرطانزا هستند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پایش آلاینده های هوا و محاسبه شاخص آلایندگی، اظهار داشت: با اجرای مصوبه کاهش آلودگی هوا شاهد بهبود کیفی در وضعیت آلاینده های هوا هستیم.

وی ادامه داد: شهرهای بزرگ مثل اصفهان، اراک، مشهد، تبریز، کرج وضعیت مطلوبتری نسبت به سال ۹۲ دارند.

متصدی خاطر نشان کرد: در سال ۹۲ تا ۲۷ دی ماه تنها سه روز هوای پاک داشتیم این در حالی است که در سال ۹۳ در مدت مشابه ۱۳ روز هوای پاک داشته ایم و تعداد روزهای سالم از ۱۷۳ روز به ۱۹۸ روز رسیده است و تا دیروز ۳۵ روز افزایش میزان روز های سالم را داشته ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه روند بهبود کیفیت هوا در سایر کلانشهر ها از جمله اصفهان و اراک قابل مشاهده است، اظهار داشت: در شهر اصفهان پارسال ۲ روز خیلی ناسالم و ۲ روز خطرناک داشته ایم و امسال روز های خیلی ناسالم و خطرناک نداشته ایم.

وی ادامه داد : اراک در سال ۹۲ ، ۹ روز بسیار ناسالم و ۴ روز خطرناک داشته است و در سال ۹۳ چنین روزی وجود ندارد.

متصدی با اشاره به راهکار های اجرایی کاهش آلودگی هو در مصوبه هیات دولت تصریح کرد: تلاش است کاهش آلودگی هوا در کل کشور داشته باشیم و سازمان حفاظت محیط زیست ناظر اجرای این مصوبه است.

به گفته وی، روزانه ۲۴ میلیون لیتر سوخت با استاندارد یورو ۴ ، در کرج، اصفهان، مشهد، اراک و تهران توزیع می شود که از این میزان ۱۰ میلیون لیتر سوخت یورو ۴ در تهران توزیع می شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه غلظت بنزن سوخت یورو ۴ ، یک در صد است و آروماتیک زیر ۳۵ درصد است، اظهار داشت: بنزین پتروشیمی که سهمی در تولید بنزین کشور داشت، از اردیبهشت ماه سال جاری عرضه و تولیدش حذف شد.

به گفته وی، سرطان ناشی از برخی از آلاینده های هوا و بنزن قطعیت دارد و بخش زیادی از بنزین پتروشیمی بنزن دارد .

متصدی با اشاره به اندازه گیری میزان غلظت بنزن در هوای شهر تهران در میادین و برخی از پمپ های بنزین گفت: در سال ۸۹ میزان بنزن ppb ۸۰۵ و در سال ۹۰ میزان بنزن ppb ۳۹۴، در سال ۹۱ میزان بنزن ppb ۲۷۸ ، در سال ۹۲ میزان بنزن ppb ۱۳۵ و در سال ۹۳ بعد از توزیع سوخت با استاندارد یورو ۴ میزان بنزن ppb ۶.۴ اندازه گیری شده است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس شاخص های WHO میزان غلظت بنزن در شهرها صفر باید باشد، افزود: در برخی از سالها غلظت بنزن بیش از ۷۰۰ برابر استاندارد بوده است.

به گفته متصدی، تمامی خودرو های کشور تحت استاندارد یورو ۴ تولید می شود و متعلقات این استاندارد از جمله سنسور اکسیژن الزامی شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از سال ۹۵ فقط موتورسیکلت های انژکتوری شماره گذاری می شود، افزود: خودرو های دیزلی از سال ۹۴ ملزم به نصب فیلتر دوده هستند.

متصدی با اشاره به اینکه معاینه فنی یکپارچه در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، گفت: تا کنون ۳۷۱ مرکز به سامانه یکپارچه معاینه فنی متصل شدند.

وی ادامه داد: حدود مجاز معاینه فنی بازنگری شده است و بزودی در شورای عالی محیط زیست تصویب می شود.

متصدی از به صفر رسیدن سود بازرگانی خودروهای هیبردی و برقی افزود: این خودرو ها بدون هیچ محدودیتی وارد کشور می شوند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تردد حدود ۱.۵-۱ میلیون خودروی فرسوده کشور، گفت: با فعالیت ستاد سوخت، ۲۲۰ هزار خودروی فرسوده از ابتدای سال تاکنون از رده خارج شده است.

متصدی تصریح کرد: حدود مجاز خروجی صنایع اصلاح شده است و در کمیسیون های دولت مراحل تصویب را می گذراند.

وی توسعه کند سیستم حمل و نقل عمومی، روند کند خروج خودروهای فرسوده، استفاده از تکنولوژی فرسوده و انرژی در صنایع ، ساخت و ساز های و تراکم شهری، رشد لجام گیسخته و افزایش جمعیت شهری را از جمله مشکلات اجرایی شدن برنامه کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: مشارکت مردم کلید حل مشکل آلودگی هوا است.

 یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ 

مطالب مرتبط :

قتل، قتل است! چه فرقی دارد با با چاقو آدم بکشید یا با بنزین پتروشیمی...

موتور سیکلتها عامل 49 درصدآلودگی صوتی و 25 درصد آلودگی شیمیایی هوای تهران

 نخستین فیلترهای دوده برای کاهش آلودگی هوا وارد ایران شد

 ابتکار: بنزن مهمترین آلودگی هوای تهران است

آخرین خبر از پیگیری پرونده بنزین های پتروشیمی: احضاریه دادگاه برای وزیر نفت دولت احمدی نژاد

 مسئولان گذشته باید پاسخگوی بنزین پتروشیمی باشند 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 29 دی 1393برچسب:سوخت,بنزن,خودرو,ذرات معلق,موتورسیکلت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.